Det finns i tre varianter av vinterdäck för bilar, nämligen friktionsdäck, dubbdäck och allround-däck. Endast de två förstnämnda är lämpliga i nordiskt klimat.
Att köra på sommardäck året runt är inte att rekommendera om du bor i Norden. Det du har att välja mellan när det gäller vinterdäck är dubbdäck, friktionsdäck eller året runt-däck. Dubbdäck passar bäst i de norra delarna av landet. Det beror på att dubbarna ger bäst grepp om det är is eller packad snö på vägen.
Friktionsdäck skiljer sig från dubbdäck genom att det är däckgummit, och inte dubbar, som fäster direkt i vägbanan. Om man bor i ett klimat där det gärna blir snöslask eller snöblandat regn, så fungerar friktionsdäck bra. De är alltså lämpliga i de södra delarna av Sverige. De har lägre rullmotstånd och även lägre ljudnivå än dubbdäck, vilket uppskattas av många bilförare.
Året runt-däck kallas också allround-däck. De är utvecklade för att kunna användas året runt. Dock gäller det främst i länder där klimatet och därmed även väglaget är jämnare. Den gummikvalitet som används är en kompromiss. Riktiga vinter- respektive sommardäck är nämligen tillverkade av gummi som har bäst egenskaper när det är kallt respektive varmt. För nordiska förhållanden rekommenderas därför inte att använda året runt-däck.
Det allra viktigaste att tänka på när det råder vinterväglag, är förstås att anpassa hastigheten efter väglaget. Det har man hört så många gånger att man kanske tröttnat på det. Det blir dock inte mindre sant för det.
En sida helt tillägnad vårt härliga Bromma, dess historia, nutid och med blicken riktad mot framtiden. Vi följer utvecklingen och skriver om vad som händer i Bromma - från företagsutveckling till nya byggen, kulturevenemang och mycket mer.